Manometric slaat met ORTHO-TEAM vleugels uit naar Zwitserland

Met Rick Wessling & Chloe Schaitl

Anderhalf jaar geleden kwam orthopedisch technoloog Rick Wessling weer in contact met zijn oud-collega Gerben Dokter. Rick werkte inmiddels alweer een aantal jaren in Zwitserland bij Ortho Team en Gerben stapte als een van de eersten aan boord bij Manometric. Het contact was geen toeval: na de stap over de grens naar Duitsland wilde Manometric nog wel een stapje verder. Rick: “Hij vertelde hoe Manometric werkt en zei dat de braces in meer dan 90 procent van de gevallen in één keer perfect passen. Dat geloof je natuurlijk niet meteen. Maar ik ben het toch intern gaan aankaarten, want het paste wel helemaal in onze filosofie om mee te gaan in de nieuwste technologische ontwikkelingen. Op het hele terrein van orthopedie zijn we echt een van de innovatiefste bedrijven van Zwitserland, durf ik rustig te zeggen.”

Teamwork

De stormachtige ontwikkelingen in hun vakgebied waren in 1991 voor de orthopedisten Hansjürg Aebi, Adrian Bosshard, Marc Moser en Andreas Reinhard al de reden om de handen ineen te slaan. Bijna 35 jaar later telt Ortho Team meer dan dertig vestigingen in het Duitstalige deel van Zwitserland en meer dan vierhonderd medewerkers met tal van specialismen. Van jong tot oud kan iedereen er terecht voor hulpmiddelen, van een steunzool tot complete arm- of beenprothesen of bijvoorbeeld een aangepaste rolstoel. Sinds kort heeft Ortho Team ook een eigen merk voor orthopedisch schoeisel.

Onderlinge samenwerking staat voorop bij het bedrijf, benadrukt Rick: “Als hier een kind binnenkomt dat een probleem heeft met staan, dan kijken we met zijn allen wat er nodig is om dat te verhelpen. We gaan niet meteen een spalk maken, maar overleggen ook met onze fysiotherapeuten en de Rhea-afdeling (revalidatie, red.). Je kunt nu eenmaal niet alles in je eentje en hoe we hier werken is voor mij als orthopeed echt een heel groot voordeel.”

{{gallery1}}

Duurzaamheid

Ook op het gebied van duurzaamheid is het bedrijf een koploper: waar mogelijk gebruikt het bedrijf 3D-scanners en worden hulpmiddelen ook 3D-geprint. Dat betekent 70 procent minder afval, terwijl gips en kunststof restafval wordt gebruikt voor nieuwe producten. Het bedrijf werkt verder papierloos en inmiddels worden bedrijfswagens bij vervanging meteen elektrisch. Ook sociale duurzaamheid staat hoog in het vaandel: eenvoudige producten worden waar mogelijk gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en het bedrijf ondersteunt liefdadigheidsprojecten in Zwitserland en ontwikkelingsprojecten in onder meer India en Afrika.

Steeds jonger

“Marktleider zijn in innovatie betekent voor ons dat we ook steeds nieuwe groepen klanten willen kunnen bedienen”, zegt Rick. En daar komt Manometric om de hoek kijken. “We hadden hier nog geen antwoord op de vraag naar braces die lang mee moeten gaan en echt lekker zitten. Want we merken hier dat mensen op steeds jongere leeftijd last krijgen van artrose in hun handen. We hebben hier nu zelfs iemand die nog geen 35 jaar oud is.”

Chloé Schaitl is als orthopedisch technoloog gespecialiseerd in de hand en werkt in Bern alweer bijna een jaar met de scanner. “In het begin was het best even lastig om te begrijpen hoe het allemaal precies moet, maar dat is snel goed gekomen. Voor de patiënten is het natuurlijk enorm comfortabel. Ze komen hier, we hebben een consult, ze houden hun hand een seconde in de scanner en het is klaar.”

“Ook het verdere verloop van de behandeling is veel comfortabeler. Als de brace er is zie je meteen of hij past of niet. Is dat niet het geval, dan sturen ze gewoon een nieuwe op, maar dat gebeurt bijna niet. Ik heb tot nu toe één keer een patiënt gehad waarbij de sluiting ietsje te krap was. Voor de patiënten betekent het ook dat ze in één keer klaar zijn en niet meer terug hoeven te komen om nog iets te laten aanpassen.”

{{gallery2}}

Verrijking

“Het maakt mijn werk echt een stuk eenvoudiger en sneller. Ik schat dat we vanaf de intake totdat de patiënt met brace naar huis gaat in totaal nog geen anderhalf uur bezig zijn. Ik vind de braces van Manometric echt een verrijking voor de orthopedie.”

“Het enige minpuntje, maar dat is maar heel miniem, is dat het opsturen van de brace naar Zwitserland een week of drie, vier duurt. Aan de andere kant: bij ons duurt het ook gemiddeld twee weken voordat we een brace hebben gemaakt, dus zo veel scheelt het uiteindelijk nou ook weer niet.”

Rick: “En verder is artrose natuurlijk ook niet levensbedreigend. Wanneer je echt een mooie passende brace krijgt is het ook niet zo erg als je daar even op moet wachten.”

Nog een wens van Rick: “Er is hier heel veel vraag naar een goede brace voor verplegend personeel. Daar is echt een groot duimprobleem. Maar veel braces hebben klittenband als sluiting en dat is niet goed te desinfecteren. Een magneetsluiting zou in mijn ogen een perfecte oplossing zijn. Ik heb er al contact over met Manometric. En ze zijn ermee bezig.”

Een tevreden partner

33 jaar geleden vertrok ergotherapeute Fimke Gerbrandij naar het Zwitserse Locarno. Het zou maar voor een jaar zijn, maar de Nederlandse is er nooit meer weg gegaan. “Het is gewoon heel fijn leven, hier aan het Lago Maggiore”, verklaart ze. Eind jaren negentig besloot ze samen met haar collega Francine Lepri een eigen bedrijf te starten, het Ergocentro Locarno. Zelf specialiseerde ze zich steeds meer op alles wat met handen te maken heeft. Vijf jaar geleden besloot Lepri met pensioen te gaan en sindsdien is het helemaal haar eigen bedrijf, dat inmiddels naast haarzelf nog acht collega’s telt. Naast inwoners van Locarno en omstreken ziet ze ook veel met name Duitse toeristen die daar vakantiewoningen hebben.

Met Manometric kwam ze een kleine twee jaar geleden in contact in het Italiaanse Rimini op een internationaal congres van handchirurgen. “Daar was Manometric met een stand en ik was meteen onder de indruk.” Het contact werd gelegd en sinds een jaar staat er een scanner bij het Ergocentro. Gerbrandij: “Dit is echt een geweldig product en de mensen die de brace hebben zijn dolenthousiast. Ze hebben echt veel minder pijn. We maken hier zelf ook wel spalkjes, maar deze brace kun je echt elke dag dragen omdat hij helemaal op maat wordt gemaakt. Elke hand is immers anders en heeft weer andere drukpunten. Ik vergelijk het vaak met het verschil tussen een inlegzooltje in je schoen dat je kant-en-klaar koopt en een speciaal voor jou gemaakte steunzool.”

De enige hobbel was het afgelopen jaar de vergoeding van de brace door de ziektekostenverzekering, maar die is onlangs door een samenwerking met Ortho Team geslecht. “We gaan hem nu echt promoten want dit is echt een fantastisch product.”

Elke brace vertelt een verhaal.