
Verhalen van partners
Sanitätshaus und Orthopädietechnik Desor heeft alleen maar tevreden patiënten

In gesprek met Lasse Desor
,,Een eigen kliniek is altijd een droom van me geweest, al had ik nooit het idee om er al zo jong mee te beginnen. Maar ik heb gewoon geluk gehad en toen de kans langs kwam, heb ik die gepakt.’’
Alweer vier jaar heeft de nu 28-jarige Lasse Desor in het Duitse Bad Homburg zijn eigen Sanitätshaus und Orthopedische Instrumentmakerij Desor. ,,Een eigen kliniek is altijd een droom van me geweest, al had ik nooit het idee om er al zo jong mee te beginnen. Maar ik heb gewoon geluk gehad en toen de kans langs kwam, heb ik die gepakt.’’ Die kans kwam in 2020, toen de collega bij wie hij op dat moment een jaar werkte, besloot om met pensioen te gaan. ,,Het is hard en veel werken, maar het is wel heel erg leuk. En als je echt plezier in je werk hebt, heb je dat er wel voor over.’’
Lasse en zijn twee collega’s doen zo’n beetje alles wat je kunt bedenken voor handen en voeten, zoals steunzolen, braces en bandages. Waar Lasse zich mee onderscheid van andere klinieken is het leveren van maatwerk. ,,Wij willen elke patiënt altijd een beetje beter helpen dan bij de standaard orthopedische zorg. Wij hebben hier bijvoorbeeld alleen gediplomeerde orthopedisch technologen en geen verkopers. Dat is echt anders dan bij de meeste andere orthopedische klinieken. Dat wij anders werken, levert ook mond-tot-mond reclame op en dan komen er vanzelf steeds meer klanten naar je toe.’’
{{gallery1}}
Manometric
,,De brace van Manometric is daar een supergoed voorbeeld van. Alle patiënten die we tot nu een brace van Manometric hebben aangemeten, zijn zonder uitzondering heel erg tevreden. Je merkt dat ze daar met anderen over praten en dat zorgt voor extra toeloop.’’
,,Onze patiënten zijn vooral heel erg te spreken over het materiaal. De klassieke brace is hard en stug omdat die van een hard plastic is gemaakt. Met siliconen kunnen we de brace veel flexibeler maken zodat de patiënt zo min mogelijk wordt gehinderd bij de dagelijkse activiteiten. Ik had bijvoorbeeld een patiënt, een oude dame van 82, die echt een heel groot probleem had met haar reumatische artritis. We zijn drie jaar bezig geweest om iets te vinden dat haar echt zou helpen, maar het lukte maar niet om iets te vinden. Toen hebben we een scan gemaakt, de brace kwam en het was meteen helemaal goed.’’
Het contact met Manometric kwam tot stand via de eveneens in Bad Homburg werkende orthopedisch chirurg Dr. Vesper. Die raakte op een congres enthousiast over de scanner en de braces en wilde graag met Manometric samenwerken. Lasse: ,,We kenden elkaar wel, want zo groot is Bad Homburg niet, maar we werkten nog niet veel samen. Dat is veranderd door Manometric: wij profiteren nu van zijn kennis en hij van die van ons.’’
Revolutionair
De kliniek van Lasse is met in totaal drie werknemers voor Duitse begrippen klein, want twintig tot vijftig man personeel is hier de norm. Een van hen is daarbij bovendien altijd bezig in de werkplaats. ,,We doen zoveel mogelijk zelf, maar we besteden ook veel werk uit’’, aldus Lasse. Niet verwonderlijk, want op een drukke dag ziet hij wel zo’n twintig patiënten. Manometric is een voorbeeld van dat uitbesteden: de kliniek heeft een scanner staan en Lasse en zijn collega’s maken de scans zelf, sturen die naar Den Haag en een paar weken later komt de brace aan in Bad Homburg. ,,Ik was echt wel sceptisch in het begin over de techniek en het algoritme er achter’’, zegt Lasse. Maar die scepsis is al verdwenen: ,,Als een brace niet helemaal past, dan geef je aan waar dat precies is en vervolgens krijg je een andere waarin dat is gecorrigeerd. Bovendien neemt het algoritme de fouten mee en leert daar steeds weer iets van. In het slechtste geval heb je de perfecte brace in twee keer, maar tot nu toe heb ik dat nog niet meegemaakt. Alles was meteen goed. Dat is echt revolutionair.’’
Kwaliteit
,,Het probleem met orthopedisch technologen is dat ze allemaal hun eigen manier van werken hebben. Als ik er een maak, is die anders dan van een collega, waardoor je de kwaliteit nooit echt goed kunt meten. Maar als je werkt met een algoritme, dan heb je een basis om de kwaliteit te meten (…) Ja, een belangrijk deel van de kwaliteitsmeting is natuurlijk de tevredenheid van de patiënt. Maar vanuit het oogpunt van de orthopedisch technoloog kijk je toch vooral of de brace de ondersteuning biedt die nodig is. Soms moet je iets doen wat op de korte termijn niet zo comfortabel aanvoelt, maar wel werkt op de lange termijn.